NO |
HİZMETİN ADI |
Başvuruda İstenilen Belgeler |
1 |
Yapı Denetim İzin Belgesi Vize İşlemi İçin Gerekli Belgeler ve Dikkat Edilecek Hususlar |
1.1. Başvuru Dilekçesi 1.1.1. Başvuru dilekçesi, bizzat yapı denetim kuruluş ortağı, şirket müdürü veya bunların noterden vekalet verdiği kişi tarafından imzalanmış olmalıdır. 1.1.2. Vekaleten başvurularda, noterlikçe düzenlenmiş vekaletname örneği dilekçe ekinde sunulmalıdır. 1.1.3. Başka bir kuruluş ortağı veya yetkilisi vekaleten başvuruda bulunamaz. 1.1.4. Dilekçe ekinde aşağıda belirtilen belgeler sunulmalıdır. 1.2. Son Ortaklar Listesi veya Firma Son Durum Belgesi 1.2.1. Son Ortaklar Listesi veya Firma Son Durum Belgesi, Ticaret Sicil Müdürlüklerinden alınmış olmalıdır. Kuruluşun Anonim Şirket olması halinde, bu belge yerine Ticaret ve Sanayi Odasından alınmış “Hazirun Cetveli” aslı veya noter tasdikli sureti sunulmalıdır. 1.2.2. Sunulan belgeler, müracaat tarihi itibari ile son 3 ay içerisinde düzenlenmiş olmalıdır. 1.2.3. Sunulan belgelerdeki kuruluş unvanı, ortakları, hisse oranları vb. bilgiler ile kuruluşun yapı denetim sistemindeki (YDS) bilgileri aynı olmalıdır. Aksi halde durum Bakanlığımıza (Yapı İşleri Genel Müdürlüğü) bildirilerek, yapı denetim sistemindeki kuruluş bilgileri güncelleninceye kadar vize işlemi gerçekleştirilmeyecektir. 1.3. Yapı Denetim İzin Belgesi Vize Ücretinin Yatırıldığına Dair Banka Dekontu 1.3.1. Dekontun açıklama bölümünde; kuruluş unvanı, vergi numarasına yer verilmelidir. 1.3.2. EFT, bankamatik veya havale dekontları kabul edilmeyecektir. 1.3.3. İbraz edilen dekontların Merkezi Fatura Yönetim Sisteminden (https://fatura.csb.gov.tr) teyidi yapılacaktır. 1.3.4. Belge vize ücretine ilişkin tutar, vize işlemi için gerekli tüm şartların sağlandığı tarih itibari ile her yıl yayımlanan Bakanlığımız Döner Sermaye İşletme Müdürlüğü Birim Fiyat Listesinden belirlenecektir. 1.4. Adli Sicil Kayıt Belgesi 1.4.1. Kuruluşun tüm ortakları için başvuru tarihi itibari ile son üç ay içerisinde dijital ortamda düzenlenmiş barkodlu adli sicil kayıt belgesi sunulmalıdır. 1.4.2. Sunulan barkodlu belge, İl Müdürlüğünce ilgili kurumun evrak yönetim sisteminden teyit edilecektir. 1.4.3. Adli sicil kayıt belgesinde, Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının (e) bendinde belirtilen suçlardan suç kaydı bulunmamalıdır. 1.4.4. Adli sicil kaydında veya sunulması halinde adli sicil arşiv kaydında yer alan suç kayıtlarının Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının (e) bendinde belirtilen suçlar kapsamında veya 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun Belli Hakları Kullanmaktan Yoksun Bırakılma başlıklı 53 üncü maddesi hükmü kapsamında olduğunun tespit edilmesi halinde; vize işlemi sonuçlandırılmadan, Bakanlığımızca (Yapı İşleri Genel Müdürlüğü) 81 İl Valiliğine (Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü) hitaben dağıtımı yapılan 05.05.2025 tarihli ve E-53676558-360.01.01-12200358 sayılı yazımıza göre işlem tesis edilecektir. 1.5. İlgili Meslek Odası Kayıt Belgesi 1.5.1. Kuruluşun tüm ortaklarından başvuru tarihi itibari ile son üç ay içerisinde ilgili meslek odasınca düzenlenmiş oda kayıt belgesi sunulmalıdır. 1.5.2. Dijital ortamda düzenlenmiş barkotlu belge sunulması halinde, İl Müdürlüklerince ilgili kurumun evrak yönetim sisteminden teyit edilecektir. 1.5.3. Söz konusu belgenin, ilgili meslek odasınca ıslak imzalı olarak düzenlenmiş olması halinde ise belgenin aslı veya İl Müdürlüğü personelince “aslı görülmüştür” şerh kaşesi vurulmuş (şerhi düşenin adı soyadı, tarih ve imzası ile birlikte) nüshası sunulmalıdır. 1.6. Sağlık Raporu 1.6.1. Şirket ortaklarından başvuru tarihi itibari ile son üç ay içerisinde düzenlenmiş görevini devamlı olarak yapmaya engel bir durumu olmadığına ilişkin sağlık raporu sunulmalıdır. 1.6.2. Rapor üzerinde, raporu düzenleyen sağlık kuruluşunun adı, adresi, iletişim bilgileri ile protokol tarihi ve sayısı, raporu imzalayan doktorun adı soyadı bilgilerine yer verilmelidir. 1.7. Büro Donanım/Büro ve Şantiye Denetim Raporu 1.7.1. Kuruluşun son Ticaret Sicil Gazetesinde belirtilen adresinde gerekli incelemeler yapılarak, Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliğinin 12 nci maddesinin beşinci ve altıncı fıkrası kapsamında belirtilen şartlara haiz olup olmadığı yönünde büro donanımı denetim raporu düzenlenecektir. Büronun ve içerisindeki donanımların Yönetmelikte belirtilen şartlara uygun olmaması halinde bu şartlar sağlatılıncaya kadar vize işlemi yapılmayacaktır. 1.7.2. Kuruluşun son Ticaret Sicil Gazetesinde belirtilen adresi ile fiilen faaliyet gösterdiği adresi veya denetim izin belgesi üzerindeki adresi ya da yapı denetim sistemindeki adresinin farklı olması halinde vize işlemi yapılmayacak olup, www.yds.gov.tr internet adresinde belirtilen, kuruluşun adres değişikliğine ilişkin bilgi ve belgelerle, Bakanlığımıza (Yapı İşleri Genel Müdürlüğü) müracaat edilerek gerekli güncellemenin yapılmasına müteakip vize işlemi sonuçlandırılacaktır. 1.7.3. Vize işlemine esas olmak üzere, Valiliğinizce (Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü) varsa kuruluşun denetim görevini üstlendiği yapılardan, örnekleme usulü ile tespit edilen bir adet yapıda gerekli incelemeler yapılarak şantiye ve büro denetim raporu düzenlenecektir. Şantiye ve büro denetimi sırasında 4708 sayılı Kanun’a aykırı uygulamaların tespit edilmesi halinde, tespit edilen aykırılıklara dair işlem ayrıca tesis edilecek olup, diğer şartların sağlanması koşuluyla, denetim izin belgesinin vize edilmesine engel teşkil etmeyecektir. 1.8. Teminat Mektubu 1.8.1. Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliğinin 32 nci maddesinin beşinci fıkrası gereği, teminat mektupları dışındaki teminatlar Bakanlık birimlerince teslim alınamaz. Bunların illerde defterdarlık muhasebe müdürlüklerine, ilçelerde mal müdürlüklerine teminat alındı makbuzu karşılığında yatırılması zorunludur. 1.8.2. Teminat mektubu dışındaki teminatlar için Defterdarlık Muhasebe Müdürlüğünce düzenlenecek teminat alındı makbuzlarında, kuruluşun adı ve teminatın 4708 sayılı Kanunun 8 inci maddesi kapsamında Bakanlığımız adına alındığı belirtilmelidir. Teminat alındı makbuzları ilgili kuruluş tarafından, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğüne dilekçe ekinde sunulmalıdır. 1.8.3. Teminatın, bankalar tarafından verilen teminat mektubu olması halinde; teminatın Yönetmelik eki Ek 30’da gösterilen Form 28’e uygun şekilde; idare adı olarak “Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı” olduğu belirlenmiş, süresiz teminat mektubu olmalıdır. 1.8.4. Teminatın, Türkiye’de yerleşik sigorta şirketleri tarafından kefalet sigortası kapsamında düzenlenen kefalet senedi olması halinde ise; Yönetmelik eki Ek 30’da gösterilen Form 29’a uygun şekilde; idare adı olarak “Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı” olduğu belirlenmiş, süresiz kefalet senedi olmalıdır. 1.8.5. 4708 sayılı Kanun’da öngörülen teminatın, teminat mektubu veya kefalet senedi olarak sunulması halinde bu teminatların ilgili kuruluş tarafından dilekçe ekinde Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğüne dilekçe ekinde sunulmalıdır. 1.8.6. Bankalar tarafından verilen teminat mektupları ile Türkiye’de yerleşik sigorta şirketleri tarafından kefalet sigortası kapsamında düzenlenen kefalet senetleri İl Müdürlüklerince ilgili personeli için yetki verilerek Harcama Yönetim Sistemi (HYS) üzerinden teyidi yapılacaktır. 1.8.7. Ayrıca kefalet senetleri, Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezinin (SBM) https://www.sbm.org.tr/ internet sitesinde "Sigortam360" uzantısının "Poliçeler" sekmesindeki “Kefalet Sigortası Sorgula” kısmından sorgulama yapılacak olup, kefalet senetleri için üretilen aynı web adresi üzerinden “birim referans no” kullanılarak kefalet senedi ile bağlı olarak düzenlendiği kefalet sigortası poliçesi bilgileri ve kefalet senetlerinin geçerliliğinin kontrolü İl Müdürlüklerince yapılacaktır. 1.8.8. Düzenlenecek kefalet senedi üzerinde mutlak surette teminatı veren sigorta şirketinin unvanının yer alması gerekmekte olup sigorta acenteleri ile sigorta ve reasürans brokerlerinin teminat verme yetkisi bulunmamaktadır. 1.8.9. Kefalet senedine ilişkin olarak, ruhsatlı sigorta şirket unvanlarının harf değişiklikleri ve isim benzerlikleri yapılarak sahte evrakların düzenlenebileceği göz önünde bulundurularak belgeyi kontrol eden kişilerin bilhassa bu hususlara dikkat etmeleri gerekmektedir. 1.8.10. Bankalar tarafından verilen teminat mektupları ile Türkiye’de yerleşik sigorta şirketleri tarafından kefalet sigortası kapsamında düzenlenen kefalet senetleri için yukarıda açıklanan teyit işlemlerinin yapılması durumunda, banka/sigorta şirketlerinin Genel Müdürlüğünden veya şubesinden teyit yapılmasına ihtiyaç bulunmamaktadır. 1.8.11. Yönetmelikte belirtilen esaslara uygun olduğu tespit edilen bankalar tarafından verilen teminat mektuplarının veya Türkiye’de yerleşik sigorta şirketleri tarafından kefalet sigortası kapsamında düzenlenen kefalet senetlerinin, gerekli teyit işlemleri yapıldıktan sonra İl Müdürlüklerince Defterdarlık İl Muhasebe Müdürlüklerine alındı makbuzu karşılığında teslim edilecektir. 1.8.12. Bu kapsamda sunulan teminatlara ilişkin alındı makbuzları, teminatın iadesi hasıl olması durumunda kullanılmak üzere İl Müdürlükleri arşivinde muhafaza edilecektir. 1.8.13. Vize aşamasında daha önceden teminat sunmuş olan kuruluşlar, işlem tarihi itibari ile güncel teminat farkına ilişkin ek teminat sunabilecekleri gibi yeni güncel teminat tutarını sağlayan yeni bir teminat sunarak eski teminatlarının iadesini İl Müdürlüklerinden talep edebileceklerdir. 1.9. Yapı Denetim Sistem Kontrolü 1.9.1. Vize işleminden önce İl Müdürlüklerince yapı denetim sisteminde, ilgili kuruluşun denetim faaliyetini kısıtlamak üzere konulmuş herhangi bir engelinin (denetçi personel eksikliği, adres-hisse-unvan değişikliği vb.) bulunmadığı kontrol edilecektir. 1.9.2. Denetçi eksikliği giderilmeden vize işlemi yapılmayacaktır. 1.9.3. Kuruluşun son yayımlanan Ticaret Sicil Gazetesine göre yapı denetim sistemindeki adresinin, unvanının veya hissedar ile hisse oranların farklı olduğu tespit edilen yapı denetim kuruluşlarının bu değişikliklerine ilişkin işlemleri Bakanlığımızca (Yapı İşleri Genel Müdürlüğü) tamamlanmadan vize işlemi yapılmayacaktır. 1.10. Denetim İzin Belgesi 1.10.1.Kuruluşa ait denetim izin belgesi aslı sunulmalıdır. 1.11. Vize İşlemi 1.11.1. Sunulan belgelerin uygun olduğu tespit edilen başvurular için İl Yapı Denetim Komisyonlarınca herhangi bir komisyon kararı almaksızın, İl Müdürlüklerince yetkilendirilmiş ilgili birim personelince denetim izin belgesi vize işlemi yapı denetim sistem üzerinden gerçekleştirilebilecektir. 1.11.2. Eksik veya uygun olmayan belge sunulması durumunda, yapı denetim izin belgesi vize işlemi gerçekleştirilmeden, İl Müdürlüklerince ilgili kuruluşa eksikliklerin belirtildiği yazılı bildirim yapılacaktır. Eksik veya uygun belgelerin sunulduğu tarih itibari ile vize işlemi gerçekleştirilebilecektir. Vize ücreti ve teminat tutarları bu tarihteki değerlere göre belirlenecektir. 1.11.3. Dilekçe ekinde sunulan yapı denetim izin belgesi arkasına, kuruluşun vize işlemi için İl Müdürlüğüne yaptığı başvurunun kayıt tarihi ve sayısı ile yapı denetim sistemi üzerinden gerçekleştirilen vize tarihi not düşülerek kuruluşa iade edilecektir. |
2 |
Denetçi Belgesi Vize İşlemi İçin Gerekli Belgeler ve Dikkat Edilecek Hususlar |
2.1. Başvuru Dilekçesi 2.1.1. Başvuru dilekçesi bizzat belge sahibi tarafından imzalanmış olmalıdır. 2.1.2. Dilekçe ekinde aşağıda belirtilen belgeler sunulmalıdır. 2.2. Sağlık Raporu 2.2.1. Düzenlenen raporda; raporu düzenleyen sağlık kuruluşunun iletişim bilgilerinin (adı, adresi, telefon numarası), protokol tarihi ve sayısı, raporu imzalayan doktorun adı soyadı ve sicil numarası bilgileri raporda belirtilmelidir. 2.2.2. Belgenin müracaat tarihi itibari ile son 3 ay içerisinde düzenlenmiş olması gerekmektedir. 2.2.3. Rapor içeriğinde “Şantiyelerde iş görebileceklerine ilişkin, görevini devamlı olarak yapmaya engel bir durumu olmadığını” belirten ifadelere yer verilmesi, bu ibarenin sonradan doktor tarafından elle yazılması halinde, bu bölümde ilgili doktorun tashihat parafına ve kaşesine yer verilmelidir. 2.2.4. Denetçilerden; şantiye mahallinde yapının denetim görevini yapacak mimar ve mühendislerin 75 yaşını doldurmamış olması gerekmektedir. 75 yaş üstü proje ve uygulama denetçilerinin görevini devamlı olarak yapmaya engel bir durumu olmadığı, ilgili sağlık kurum veya kuruluşunca belirlenecektir. 2.3. Adli Sicil Kayıt Belgesi 2.3.1. Başvuru tarihi itibari ile son üç ay içerisinde dijital ortamda düzenlenmiş barkodlu adli sicil kayıt belgesi sunulmalıdır. 2.3.2. Sunulan barkodlu belge, İl Müdürlüğünce ilgili kurumun evrak yönetim sisteminden teyit edilecektir. 2.3.3. Adli sicil kayıt belgesinde, Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının (e) bendinde belirtilen suçlardan suç kaydı bulunmamalıdır. 2.3.4. Adli sicil kaydında veya sunulması halinde adli sicil arşiv kaydında yer alan suç kayıtlarının Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının (e) bendinde belirtilen suçlar kapsamında veya 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun Belli Hakları Kullanmaktan Yoksun Bırakılma başlıklı 53 üncü maddesi hükmü kapsamında olduğunun tespit edilmesi halinde; vize işlemi sonuçlandırılmadan, Bakanlığımızca (Yapı İşleri Genel Müdürlüğü) 81 İl Valiliğine (Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü) hitaben dağıtımı yapılan 05.05.2025 tarihli ve E-53676558-360.01.01-12200358 sayılı yazımıza göre işlem tesis edilecektir. 2.4. İlgili Meslek Odası Kayıt Belgesi 2.4.1. Başvuru tarihi itibari ile son üç ay içerisinde ilgili meslek odasınca denetçi adına düzenlenmiş oda kayıt belgesi sunulmalıdır. 2.4.2. Dijital ortamda düzenlenmiş barkotlu belge sunulması halinde, İl Müdürlüklerince ilgili kurumun evrak yönetim sisteminden teyit edilecektir. 2.4.3. Söz konusu belgenin, ilgili meslek odasınca ıslak imzalı olarak düzenlenmiş olması halinde ise belgenin aslı veya İl Müdürlüğü personelince “aslı görülmüştür” şerh kaşesi vurulmuş (şerhi düşenin adı soyadı, tarih ve imzası ile birlikte) nüshası sunulmalıdır. 2.5. Denetçi Belgesi Vize Ücretinin Yatırıldığına Dair Banka Dekontu 2.5.1. Dekontun açıklama bölümünde; denetçinin adı-soyadı, T.C. Kimlik numarasına yer verilmelidir. 2.5.2. EFT, bankamatik veya havale dekontları kabul edilmeyecektir. 2.5.3. İbraz edilen dekontların Merkezi Fatura Yönetim Sisteminden (https://fatura.csb.gov.tr ) teyidi yapılacaktır. 2.5.4. Belge vize ücretine ilişkin tutar, vize işlemi için gerekli tüm şartların sağlandığı tarih itibari ile her yıl yayımlanan Bakanlığımız Döner Sermaye İşletme Müdürlüğü Birim Fiyat Listesinden belirlenecektir. 2.6. Yapı Denetim Sistem Kontrolü 2.6.1. Vize işleminden önce İl Müdürlüklerince yapı denetim sisteminde vize müracaatını yapan denetçinin sistemde kayıtlı bulunan T.C Kimlik numarası, adres ve iletişim bilgileri kontrol edilerek, hatalı olan bilgiler güncellenecektir. 2.7. Başkaca Mesleki Faaliyet Kontrolü 2.7.1. Denetçi belgesi vize aşamasında denetçilerin başkaca mesleki ve inşaat işleri ile ilgili ticari faaliyette bulunup bulunmadıklarına yönelik SGK kayıtları incelenerek araştırılacaktır. Bu hususta Bakanlığımızca (Yapı İşleri Genel Müdürlüğü) 81 İl Valiliğine (Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü) dağıtımı yapılan 08.02.2023 tarihli ve E-73197651-360.99-5716125 sayılı yazımız doğrultusunda ilgili İl Müdürlüğü personeli için SGK kayıtlarına erişim yetkisi alınmış olmalıdır. 2.7.2. Denetçinin mesleki ve inşaat işleri ile ilgili ticari faaliyette bulunup bulunmadıklarına ilişkin sorgulama, ilgili denetçinin SGK kayıtlarına göre aktif çalışmasının (pirim ödemesinin) olup olmadığı kontrol edilerek yapılacaktır. Aktif çalışması olduğu tespit edilmesi halinde bu çalışmanın mesleki ve inşaat işleri ile ilgili olup olmadığı teyit edilerek vize işlemi tesis edilecektir. SGK Sorgu çıktısı başvuru dosyasında muhafaza edilecek olup, başvuru sahiplerinden konuya ilişkin SGK Hizmet Dökümü, İşe Giriş Bildirgesi vb. belgeler istenmeyecektir. 2.7.3. Sorgulama sırasında yapı denetim kuruluşunda görevli iken başkaca mesleki ve inşaat işleri ile ilgili ticari faaliyette bulunduğu tespit edilen denetçilerin bu çalışmaları sonlandırılmadan vize işlemi yapılmayacaktır. Denetçinin başkaca mesleki ve inşaat işleri ile ilgili ticari faaliyette bulunduğu işyerinden ayrılmasına müteakip, yeniden yapacağı müracaat tarihi itibari ile vize işlemi gerçekleştirilecektir. 2.7.4. Her halükarda yapı denetim kuruluşunda görevli iken başkaca mesleki ve inşaat işleri ile ilgili ticari faaliyette bulunduğu tespit edilen denetçiler hakkında, İl Müdürlüğümüzce 4708 sayılı Kanun’un 8 inci maddesi kapsamında idari işlem tesis edilecektir. 2.8. Denetçi Belgesi 2.8.1. Denetçi belgesi aslı sunulmalıdır. 2.8.2. Denetçi belgesinin 05.02.2008 tarihinden önce düzenlendiğinin tespit edilmesi durumunda; denetçi belgesinin yenilenmesi gerektiğinden Bakanlığımıza (Yapı işleri Genel Müdürlüğü) başvuru yapılması gerekmektedir. 2.9. Vize İşlemi 2.9.1. Sunulan belgelerin uygun olduğu tespit edilen başvurular için İl Yapı Denetim Komisyonlarınca herhangi bir komisyon kararı almaksızın, İl Müdürlüklerince yetkilendirilmiş ilgili birim personelince denetçi belgesi vize işlemi yapı denetim sistem üzerinden gerçekleştirilebilecektir. 2.9.2. Eksik veya uygun olmayan belge sunulması durumunda, denetçi belgesi vize işlemi gerçekleştirilmeden, İl Müdürlüklerince ilgili denetçinin eksikliklerin belirtildiği yazılı bildirim yapılacaktır. Eksik veya uygun belgelerin sunulduğu tarih itibari ile vize işlemi gerçekleştirilebilecektir. Vize ücreti bu tarihteki değerlere göre değerlendirilecektir. 2.9.3. Dilekçe ekinde sunulan denetçi belgesi arkasına, denetçinin vize işlemi için İl Müdürlüğüne yaptığı başvurunun kayıt tarihi ve sayısı ile yapı denetim sistemi üzerinden gerçekleştirilen vize tarihi not düşülerek belge sahibine iade edilecektir. |
3 |
Denetçi/Yardımcı Kontrol Elemanlarının Yapı Denetim Kuruluşunda İşe Başlatma İşlemleri |
3.1. Başvuru Dilekçesi 3.1.1. Başvuru dilekçesi, denetçi/yardımcı kontrol elemanın işe başlayacağı yapı denetim kuruluşunda kuruluş ortağı, şirket müdürü veya bunların noterden vekalet verdiği kişi tarafından imzalanmış olmalıdır. 3.1.2. Vekaleten başvurularda, noterlikçe düzenlenmiş vekaletname örneği dilekçe ekinde sunulmalıdır. 3.1.3. Başka bir kuruluş ortağı veya yetkilisi vekaleten başvuruda bulunamaz. 3.1.4. Dilekçe ekinde aşağıda belirtilen belgeler sunulmalıdır. 3.2. Yapı Denetim Kuruluşu İle İstihdam Edilecek Denetçi/Yardımcı Kontrol Elemanı Arasında Akdedilen Sözleşme 3.2.1.Yapı denetim kuruluşu ile istihdam edilecek denetçi veya yardımcı kontrol elemanı arasında çalışma saatleri, ücret, görev ve sorumlulukları içeren sözleşme dilekçe ekinde yer almalıdır. 3.2.2. Sözleşmenin her sayfası işe başlayan personel ile yapı denetim kuruluşu arasında imzalanmış olması gerekmektedir. 3.2.3. Yönetmeliğin 15 inci maddesinin altıncı fıkrası kapsamında kalan 75 yaşını dolduran proje ve uygulama denetçileri ile yapı denetim kuruluşları arasında yapılan sözleşmelerde; bu kişilere yapı denetim kuruluşu adına şantiye mahallinde yapının denetim görevini yürütmeye ilişkin bir görev ve sorumluluğa yer verilmemesi gerekmektedir. 3.3. T.C. Kimlik No İbrazı 3.3.1. Denetçi/Yardımcı kontrol elemanına ait T.C. Kimlik numarasını gösterir kimlik, ehliyet, pasaport vb. belge fotokopisi dilekçe ekinde yer almalıdır. 3.4. İlgili Meslek Odasına Kayıt Belgesi: 3.4.1. Başvuru tarihi itibari ile son üç ay içerisinde işe başlayacak denetçi/yardımcı kontrol elemanı adına ilgili meslek odasınca düzenlenmiş oda kayıt belgesi sunulmalıdır. Mimar veya mühendis olmayan yardımcı kontrol elemanlarından oda kayıt belgesi istenmeyecektir. 3.4.2. Dijital ortamda düzenlenmiş barkodlu belge sunulması halinde, İl Müdürlüklerince ilgili kurumun evrak yönetim sisteminden teyit edilecektir. 3.4.3. Söz konusu belgenin, ilgili meslek odasınca ıslak imzalı olarak düzenlenmiş olması halinde ise belgenin aslı veya İl Müdürlüğü personelince “aslı görülmüştür” şerh kaşesi vurulmuş (şerhi düşenin adı soyadı, tarih ve imzası ile birlikte) nüshası sunulmalıdır. 3.5. Diploma 3.5.1. Diploma sadece yardımcı kontrol elamanlarından istenilecektir. 3.5.2. Diploma veya yerine geçen belgenin aslı, noter tasdikli sureti veya belgeyi düzenleyen idare yetkilisi tarafından “aslı görülmüştür” şerh kaşesi vurulmuş ve imzalanmış sureti kabul edilecektir. 3.5.3. Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliğinin gerek 12 ve 14 üncü maddeleri uyarınca ilgili mühendis ve mimarların diploma veya diploma yerine geçen belge asıllarını sunması kaydıyla diploma suretlerinde yapılacak “aslı gibidir” işlemlerinin en az şube müdürü düzeyinde görevli personel tarafından “aslı gibidir” kaşesi basılmak ve adı, soyadı ile unvanı belirtilerek imzalanarak ve İl Müdürlüğü mührü ile mühürlenmesi suretiyle yapılacaktır. 3.5.4. Başvuru yapan kişilerin elektrik ve elektronik mühendisi olması durumunda, YÖK’ün belirlediği 8 dersten (Elektrik Makineleri/Elektro Mekanik Enerji Dönüşümü, Güç Sistemleri, Yüksek Gerilim Tekniği, Elektrik Tesisleri, Enerji Üretimi, Enerji İletimi, Enerji Dağıtımı, Koruma) en az üçünü lisans eğitimleri sırasında aldıklarına dair transkripti diploma ile birlikte sunmaları gerekmektedir. 3.5.5. Mezuniyetin yurtdışı üniversitelerinden olması durumunda; aslı gibidir yapılmış YÖK Denklik Belgesi ve diplomanın Türkçe çevirisinin noter tasdikli sureti dilekçe ekinde yer alacaktır. 3.6. Adli Sicil Kayıt Belgesi 3.6.1. Başvuru tarihi itibari ile son üç ay içerisinde dijital ortamda düzenlenmiş barkodlu adli sicil kayıt belgesi sunulmalıdır. 3.6.2. Sunulan barkodlu belge, İl Müdürlüğünce ilgili kurumun evrak yönetim sisteminden teyit edilecektir. 3.6.3. Adli sicil kayıt belgesinde, Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının (e) bendinde belirtilen suçlardan suç kaydı bulunmamalıdır. 3.6.4. Adli sicil kaydında veya sunulması halinde adli sicil arşiv kaydında yer alan suç kayıtlarının Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının (e) bendinde belirtilen suçlar kapsamında veya 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun Belli Hakları Kullanmaktan Yoksun Bırakılma başlıklı 53 üncü maddesi hükmü kapsamında olduğunun tespit edilmesi halinde; vize işlemi sonuçlandırılmadan, Bakanlığımızca (Yapı İşleri Genel Müdürlüğü) 81 İl Valiliğine (Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü) hitaben dağıtımı yapılan 05.05.2025 tarihli ve E-53676558-360.01.01-12200358 sayılı yazımıza göre işlem tesis edilecektir. 3.7. İlgili Meslek Odası Kayıt Belgesi 3.7.1. Başvuru tarihi itibari ile son üç ay içerisinde ilgili meslek odasınca düzenlenmiş oda kayıt belgesi sunulmalıdır. 3.7.2. Dijital ortamda düzenlenmiş barkotlu belge sunulması halinde, İl Müdürlüklerince ilgili kurumun evrak yönetim sisteminden teyit edilecektir. 3.7.3. Söz konusu belgenin, ilgili meslek odasınca ıslak imzalı olarak düzenlenmiş olması halinde ise belgenin aslı veya İl Müdürlüğü personelince “aslı görülmüştür” şerh kaşesi vurulmuş (şerhi düşenin adı soyadı, tarih ve imzası ile birlikte) nüshası sunulmalıdır. 3.8. Sağlık Raporu 3.8.1. Düzenlenen raporda; raporu düzenleyen sağlık kuruluşunun iletişim bilgilerinin (adı, adresi, telefon numarası), protokol tarihi ve sayısı, raporu imzalayan doktorun adı soyadı ve sicil numarası bilgileri raporda belirtilmelidir. 3.8.2. Belgenin müracaat tarihi itibari ile son 3 ay içerisinde düzenlenmiş olması gerekmektedir. 3.8.3. Rapor içeriğinde “Şantiyelerde iş görebileceklerine ilişkin, görevini devamlı olarak yapmaya engel bir durumu olmadığını” belirten ifadelere yer verilmesi, bu ibarenin sonradan doktor tarafından elle yazılması halinde, bu bölümde ilgili doktorun tashihat parafına ve kaşesine yer verilmelidir. 3.8.4. İşe başlayacak olan denetçilerden; şantiye mahallinde yapının denetim görevini yapacak mimar ve mühendislerin 75 yaşını doldurmamış olması gerekmektedir. 75 yaş üstü proje ve uygulama denetçilerinin görevini devamlı olarak yapmaya engel bir durumu olmadığı, ilgili sağlık kurum veya kuruluşunca belirlenecektir. 3.9. İmza Beyannamesi 3.9.1. Noterlikçe tasdikli imza beyanı dilekçe ekinde sunulmalıdır. 3.10. Kullanım Sözleşmesi 3.10.1. Denetçi ve yardımcı kontrol elamanlarının Yapı Denetim Sisteminde kullanıcı kaydı bulunması gerekmektedir. Sistem kaydı bulunmayan denetim elemanları yapı denetim sistemi üzerinden sistem kaydı oluşturarak temin edeceği kullanıcı adı-şifresi ile giriş yaparak sistem üzerinden “Kullanım Sözleşmesi” temin edecek olup tüm sayfaları imzalanmış sözleşme ile İl Müdürlüğüne başvuru yapmaları gerekmektedir. 3.11. Başkaca Mesleki Faaliyet Kontrolü 3.11.1. Denetçi/yardımcı kontrol elemanlarının yapı denetim kuruluşunda işe başlatma işleminden önce işe başlayacak kişilerin başkaca mesleki ve inşaat işleri ile ilgili ticari faaliyette bulunup bulunmadıklarına yönelik SGK kayıtları incelenerek araştırılacaktır. Bu hususta Bakanlığımızca (Yapı İşleri Genel Müdürlüğü) 81 İl Valiliğine (Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü) dağıtımı yapılan 08.02.2023 tarihli ve E-73197651-360.99-5716125 sayılı yazımız doğrultusunda ilgili İl Müdürlüğü personeli için SGK kayıtlarına erişim yetkisi alınmış olmalıdır. 3.11.2. İşe başlayacak kişilerin mesleki ve inşaat işleri ile ilgili ticari faaliyette bulunup bulunmadıklarına ilişkin sorgulama, ilgili denetçinin SGK kayıtlarına göre aktif çalışmasının (pirim ödemesinin) olup olmadığı kontrol edilerek yapılacaktır. Aktif çalışması olduğu tespit edilmesi halinde bu çalışmanın mesleki ve inşaat işleri ile ilgili olup olmadığı teyit edilerek denetçi/yardımcı kontrol elemanlarının işe başlatma işlemi yapılacaktır. SGK Sorgu çıktısı başvuru dosyasında muhafaza edilecek olup, başvuru sahiplerinden konuya ilişkin SGK Hizmet Dökümü, İşe Giriş Bildirgesi vb. belgeler istenmeyecektir. 3.11.3. Sorgulama sırasında yapı denetim kuruluşunda görevli iken başkaca mesleki ve inşaat işleri ile ilgili ticari faaliyette bulunduğu tespit edilen denetçi/yardımcı kontrol elemanları için 4708 sayılı Kanun ve ilgili yönetmelik kapsamında idari yaptırıma yönelik ayrıca işlem başlatılacaktır. 3.11.4. Başvuru tarihi itibari ile başkaca mesleki ve inşaat işleri ile ilgili ticari faaliyette bulunduğu tespit edilen kişiler söz konusu faaliyeti sonlandırıncaya kadar yapı denetim kuruluşunda işe başlatılmayacaktır. |
4 |
Denetçi/Yardımcı Kontrol Elemanlarının Yapı Denetim Kuruluşundan İstifa İşlemleri |
4.1. İstifaname 4.1.1. Denetçi/Yardımcı kontrol elemanlarının görev yaptıkları yapı denetim kuruluşlarındaki görevlerinden istifa veya fesih işlemleri noter kanalıyla yapılmalıdır. 4.1.2. Islak imzalı belge harici noterlerin UETS yoluyla belgenet üzerinden gönderdikleri istifanameler de istifa işlemi için kabul edilecektir |
5 |
Yapı denetim hizmet sözleşmesinin fesih işlemi |
Yapı denetim hizmet sözleşmesinin fesih işlemi noter ihbarnamesi ile karşı tarafa, ilgili idareye, ilgili Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğüne dağıtımlı olarak bildirilmek suretiyle yapılır. (Değişik:RG-23/12/2022-32052) |
6 |
Denetçi ve Kontrol Elemanı ve Yardımcı Kontrol Elemanı Vefat İşlemi |
1- Vefat belgesi (6 iş günü içerisinde Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğüne Dilekçe İle başvurulur) |
7 |
Kontör Yükleme |
1- Dilekçe, |
8 |
Proje müellifi ve Şantiye Şefi Bilgi Güncelleme |
Proje müellifi ve Şantiye Şefi tarafından sunulan |
9 |
Yapı Denetim Kuruluşlarının Bürosunun Adres Değişikliği için Uygunluk Raporu verilmesi işlemi |
1- Ticaret Sicil Gazetesi(Adres Değişikliği yapılan) |
10 |
Proje Müellifleri, Şantiye Şefleri, Yardımcı Kontrol Elemanları, Deney Yapan Eleman Ve Numune Toplama Elemanlarının Hesaplarının Onay İşlemleri |
Proje müellifleri, şantiye şefleri, yardımcı kontrol elemanları, deney yapan eleman ve numune toplama elemanlarının Ulusal Yapı Denetim Sistemi’ne öncelikli olarak hesap başvurusu yapması gerekmekte olup, daha önceden sistemde kaydı bulunan proje müellifleri, şantiye şefleri, yardımcı kontrol elemanları, deney yapan eleman ve numune toplama elemanlarının, başvuru onayı kullanıcılar tarafından tamamlanabilmektedir. Ancak sistem kaydı olmayan proje müellifleri, şantiye şefleri, yardımcı kontrol elemanları, deney yapan eleman ve numune toplama elemanlarının için, başvuruların yapılması sonrasında ‘’Onay Başvurusu’’ sistem üzerinden Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğüne iletilmekte olup, söz konusu başvuruların tamamlanabilmesi için; Proje Müelliflerinin; - Dilekçe - Diploma - Büro Tescil Belgesi - Oda Kayıt Belgesi - Yapı Denetim Sistemi Kullanım Sözleşmesi Şantiye Şeflerinin; - Dilekçe - Diploma - Oda Kayıt Belgesi (mimar ve mühendisler için) - Yapı Denetim Sistemi Kullanım Sözleşmesi Yardımcı Kontrol Elemanlarının; - Dilekçe - Diploma - Oda Kayıt Belgesi (mimar ve mühendisler için) - Yapı Denetim Sistemi Kullanım Sözleşmesi (Eski sistemde kaydı olanlar için istenmeyecektir) Deney Yapan Elemanların; - Dilekçe - Diploma - Oda Kayıt Belgesi (mühendisler için) - Yapı Denetim Sistemi Kullanım Sözleşmesi Numune Toplama Elemanlarından; - Dilekçe - Diploma - Eğitim Sertifikası - Yapı Denetim Sistemi Kullanım Sözleşmesi ile birlikte Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğüne müraacat edilmesi sonrasında başvurular tamamlanacaktır. |
11 |
Küme Yapı İş ve İşlemleri |
İlgili Proje Müellifince Küme Yapı olarak seçilecek Yibf'lerin İl Müdürlüğü'nün onayına gönderilmesini müteakip İl Müdürlüğünce istenilecek evraklar ve işlemler şu şekildedir - İstenilecek Evraklar: 1-Yapı Sahibi ya da Proje Müellifi tarafından verilecek olan Dilekçe (Küme Yapı olarak seçilen Yibf leri, Müteahhit (ünvan ve yambis no gibi) bilgilerini içeren talep başvurusu) 2-Vaziyet Planı 3-İmar Durum Belgesi 4-Tapu Kaydı 5-Yapı Sahibi ile Yapı Müteahhidi arasında yapılan sözleşme (Noter onaylı sözleşme) 6-Yapı Sahibi ile Proje Müellifi arasında sözleşme 7-Küme onayı aşamasında İl Müdürlüğünce ihtiyaç duyulan belgeler Not:Yapı Müteahhitlerinin Sınıflandırılması ve Kayıtlarının Tutulması Hakkında Yönetmelik’ e göre kontrollerin yapılarak küme yapı oluşturulmasına ilişkin iş ve işlemlerin yürütülmesi gerekmektedir. -İl Müdürlüğünce gerçekleştirilecek işlemler: -Başvuru sonrası sisteme Küme Yapı Olarak girilen Yibf bilgileri kontrol edilmeli, uygunsuzluk ya da yanlışlık tespit edilir ise işin proje müellifine bahse konu Yibf ler iade edilmelidir. Yibf kontrolü sonrası sorun yoksa, Yeni Küme butonu ile, ilgili bilgiler doldurularak küme oluşturulmalı, sonrasında da oluşan kümeye Yibf eklemek ya da çıkarmak için oluşturulan kümenin işlemler menüsü altından Yibf Ekle/Çıkar butonu ile Yibf'ler eklenip çıkarılarak ilgili idarenin onayına gönderilmelidir. |
12 |
Müteahhitlik Yetki Belgesi Numarası |
GEÇİCİ MÜTEAHHİTLİK İÇİN: (İnşaat; Bodrum+2 Kat, 500 m2 Aşmayacak Şekilde ise) 1.Kimlik Fotokopisi 2.Başvuru Formu. (Adres, Telefon Bilgileri, T.C. Numaraları Gibi İlgili Tüm Haneler Eksiksiz Doldurulacak.) 3.Tapu Fotokopisi 4.Tapu, hisseli olması durumunda noter onaylı muvafakatname. 5.Geçici Müteahhitlik Yetki Belgesi Numarasının Kullanımına İlişkin Bilgilendirme. (Müdürlüğümüzden alınabilir) 6.Banka Dekontu [Yukarıda yazılan belgelerin Müdürlüğümüz Yapı Müteahhitliği Başvuru bölümünde incelenmesinden sonra döner sermaye bölümünden alınacak referans numarası ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Döner Sermaye hesabına, yatırılacaktır.] (EFT/HAVALE KABUL EDİLMEMEKTEDİR) GERÇEK KİŞİ İÇİN: Başvuru Formu (Adres, Telefon Bilgileri, T.C. Numaraları Gibi İlgili Tüm Haneler Eksiksiz Doldurulacak.) 1.Kimlik Fotokopisi 2.Ticaret Odası Kayıt Belgesi (Aslı veya Aslı gibidir onaylı sureti) 2020 yılı içinde alınmış olacak. (Faaliyet alanında inşaat ile ilgili kodlar bulunacaktır) 3.Vergi Levhası Fotokopisi 4.Banka Dekontu [Yukarıda yazılan belgelerin Müdürlüğümüz Yapı Müteahhitliği Başvuru bölümünde incelenmesinden sonra döner sermaye bölümünden alınacak referans numarası ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Döner Sermaye hesabına yatırılacaktır.] (EFT/HAVALE KABUL EDİLMEMEKTEDİR) ŞİRKETLER İÇİN: 1.Başvuru Formu (Adres, Telefon Bilgileri, T.C. Numaraları, Son Ortaklık Durumları Gibi İlgili Tüm Haneler Eksiksiz Doldurulacak.) 2.Şirketin Ticaret Odası Kayıt Belgesi (Aslı veya Aslı gibidir onaylı sureti) 2020 yılı içinde alınmış olacak. 3.Şirketin Vergi Levhası Fotokopisi 4.Şirketin Ticaret Sicil Gazetesi (Amaç, Konu, Hisse, Müdür güncel hali olan gazete veya gazeteler.) Aslı veya Aslı gibidir Onaylı 5.Ortakların Kimlik Fotokopileri 6.Banka Dekontu [Yukarıda yazılan belgelerin Müdürlüğümüz Yapı Müteahhitliği Başvuru bölümünde incelenmesinden sonra döner sermaye bölümünden alınacak referans numarası ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Döner Sermaye hesabına yatırılacaktır.] (EFT/HAVALE KABUL EDİLMEMEKTEDİR) ADİ ORTAKLIK İÇİN: 1.Kişilerin Kimlik Fotokopileri 2.Başvuru Formu.(Adres, Telefon Bilgileri, T.C. Numaraları, Son Ortaklık Durumları Gibi İlgili Tüm Haneler Eksiksiz Doldurulacak.) 3.İlgili vergi dairesi müdürlüğünden alınacak adi ortaklığa ait vergi numarasını gösteren belge. 4.Adi ortaklık sözleşmesi aslı veya noter onaylı sureti 5.Banka Dekontu [Yukarıda yazılan belgelerin Müdürlüğümüz Yapı Müteahhitliği Başvuru bölümünde incelenmesinden sonra döner sermaye bölümünden alınacak referans numarası ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Döner Sermaye hesabına yatırılacaktır.] (EFT/HAVALE KABUL EDİLMEMEKTEDİR) 6.Adi ortaklık kayıtlarında ortakların her biri için müteahhitlik kaydının tamamlanmış olması gerekmektedir. YAPI KOOPERATİFLERİ İÇİN: 1.Başvuru Formu (Adres, Telefon Bilgileri, T.C. Numaraları Gibi İlgili Tüm Haneler Eksiksiz Doldurulacak, Yapı Kooperatifini Temsile Yetkili En Az iki Yönetim Kurulu Üyesince İmzalanacak.) 2.Yapı Kooperatifinin Ticaret Oda Kayıt Belgesi (Aslı veya Aslı gibidir Onaylı). 2020 yılı içinde alınmış olacak. 3.Yapı Kooperatifinin Vergi Levhası Fotokopisi 4.Yapı Kooperatifinin Kuruluş Gazetesi ( Aslı veya Aslı gibidir Onaylı) 5.Yapı Kooperatifinin Kendi Yapılarının Müteahhitliğini Üstlenmeye Yetkili Olduğunu Gösterir Genel Kurul Kararı veya Kararın Yayınlandığı Ticaret Sicil Gazetesi (Aslı veya Aslı gibidir Onaylı) 6.Kooperatif Binalarının İnşa Edileceği Arsanın Mülkiyetinin Kooperatife Ait Olması Halinde Tapu Senedi; Arsanın Mülkiyetinin Kooperatife Ait Olmaması Halinde Arsa Sahibi İle Yapılmış Noter Onaylı Tapuya Şerh Verdirilmiş Satış Vaadi Sözleşmesi ( Aslı veya Aslı gibidir Onaylı) 7.Yapı Ruhsatı Düzenlenecek Kooperatif Binasına İlişkin İlgili Bilgilerin Yer Aldığı Temsile Yetkili En Az İki Yönetim Kurulu Üyesince İmzalı “Yapı Ruhsatı Ön Başvuru Formu” (İlgili Kısmı Doldurulup İmzalanacak; Müracaattan Sonra Sistem Kaydı İçin Müdürlüğümüzce Hazırlanacak İkinci Formunda İmzalanması Gerekmektedir.) 8.Yönetim Kurulu Başkan ve Üyelerinin Kimlik Fotokopileri 9.Yönetim Kurulu Güncel Yetki Belgesi ( Aslı veya Aslı gibidir Onaylı) 10.Banka Dekontu [Yukarıda yazılan belgelerin Müdürlüğümüz Yapı Müteahhitliği Başvuru bölümünde incelenmesinden sonra döner sermaye bölümünden alınacak referans numarası ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Döner Sermaye hesabına yatırılacaktır.] (EFT/HAVALE KABUL EDİLMEMEKTEDİR) |